Ciekawostki
Wpisany przez Administrator

Wiadukt Millau

Wiadukt Millau wybudowany został w ciągu autostrady A75 nad doliną rzeki Tarn w południowej Francji, w pobliżu miasta Millau. Jest najwyższą tego typu konstrukcją w Europie, mierzy 343 metry do najwyższego punktu konstrukcyjnego i  o 19 metrów przewyższa słynną Więżę Eiffla. Projekt powstał w pracowni projektowej Foster and Partners brytyjskiego architekta lorda Normana Fostera. Wiadukt wybudowano w ciągu trzech lat od października 2001 roku kosztem 394 milionów euro (plus 20 mln na punkt poboru opłat przy północnym wjeździe/wyjeździe z wiaduktu).


W momencie ukończenia budowy, most uzyskał oficjalnie 3 rekordy świata: 1) najwyższy pylon świata (P2 o wysokości 244,96 metra). 2) najwyższa wieża mostu (wierzchołek P2 leży na wysokości 343 metrów). 3) najwyżej położona droga mostu w Europie (jezdnia jest położona 270 metrów nad poziomem rzeki Tarn).

W szczytowym momencie przy budowie brało udział prawie 600 pracowników, którzy do swych prac wykorzystywali najnowocześniejsze technologie laserowe, GPS, specjalny asfalt i beton wysokiej jakości oraz inne innowacyjne materiały, wszystko w celu kontroli budowy co do centymetra. Most jest wyposażony w najnowocześniejsze czujniki, tj. anemometry, akcelerometry, inklinometry oraz czujniki temperatury służące do pomiaru i wykrywania nawet najmniejszych ruchów filarów, jak również do pomiaru odporności na ścieranie i rozrywanie.

Szacuje się, że przez wiadukt dziennie przejeżdża do 50 tysięcy pojazdów (w zimie ok 4,5 tys.).


Więcej dowiecie się oglądając dokument National Geographic z serii Wielkie Konstrukcje (LINK do filmu na kanale YouTube) oraz czytając artykuł prof. Ajdukiewicza (LINK)


 

Forth Bridge - pierwszy most stalowy w Wielkiej Brytanii

Forth Bridge - jest to most kolejowy przerzucony nad zatoką Firth of Forth, łączący Edynburg z hrabstwem Fife. Wraz z położonym równolegle mostem Forth Road Bridge zapewnia sprawną komunikację we wschodniej części Szkocji. Most zbudowano w latach 1879-1890.

Most o długości całkowitej wynoszącej 2,5 kilometra składa z trzech masywnych filarów o konstrukcji kratownicowej w kształcie rombu oraz czterech mniejszych wiaduktów. Każdy romb ma 110 metrów wysokości, natomiast rozpiętość pomiędzy nimi wynosi 521 metrów. Ruch pociągów przebiega w odległości 50 metrów od lustra wody, co praktycznie uniemożliwia wpływanie większych statków w głąb lądu. Do budowy zużyto około 54 000 ton stali, którą zamocowano przy użyciu 6,5 mln nitów. Pierwsza stalowa konstrukcja w Wielkie Brytanii

Most Forth Bridge był pierwszym mostem, który został zbudowany ze stali. Jego równoloatka - Wieża Eiffle - została wykonana z kutego żelaza. Duże ilości stali stały się dostępne dopiero po wynalezieniu procesu konwertorowania (Konwertorowanie - proces usuwania niechcianych domieszek z ciekłego metalu poprzez jego selektywne utlenianie)w 1855 roku. Aż do 1877 Brytyjska Izba Handlu ograniczała stosowanie stali w inżynierii budowlanej, ponieważ proces wytwarzania stali wytwarzał nieprzewidywalne, wtedy, siły.

 

Skrzyżowania pierścieniowe

Magiczne rondo, zwane także skrzyżowaniem pierścieniowym, to zwyczajowa nazwa skrzyżowania składającego się z kilku małych rond, po jednym na każdą drogę dojazdową. Są one połączone w taki sposób, że zdają się tworzyć jedno większe rondo. Wokół ronda można poruszać się w obu kierunkach.

Magiczne rondo zostało wymyślone na początku lat siedemdziesiątych w brytyjskim Road Research Laboratory dla rozładowania ruchu na kilku krajowych skrzyżowaniach, gdzie krzyżowało się 5-6 dróg, będących utrapieniem dla lokalnych kierowców. Idea była bardzo prosta: połączono kilka małych, jednokierunkowych rond w jedno większe, z ruchem odbywającym się w obu kierunkach. Pierwotnie instytut nazwał to rozwiązanie multi-mini-roundabout, lecz mieszkańcy miejscowości, w których je wybudowano, szybko zaczęli mówić o nim The Magic Roundabout (Magiczne Rondo).

Rondo na pierwszy rzut oka wydaje się być bardzo skomplikowane i takie jest wrażenie cudzoziemców odwiedzających Wyspy Brytyjskie. Brytyjczycy przekonują jednak, że rozwiązanie to jest bardzo skuteczne. Mimo nieustannie wzrastającego ruchu, magiczne rondo w Swindon wciąż spisuje się znakomicie, a statystyki pokazują, że miało na nim miejsce znacznie mniej wypadków, niż na innych skrzyżowaniach.

Magiczne ronda znajdują się w pięciu brytyjskich miejscowościach:

  • Swindon 51°33′46.2″N 1°46′17.3″W
  • Hemel Hempstead 51°44′46″N 0°28′23″W
  • Sadlers Hall Farm 51°34′01″N 0°32′32″E
  • Colchester 51°53′04″N 0°55′57.5″E
  • High Wycombe 51°37′37″N 0°45′02″W


   

Bridge It

Zapewne większość osób będących na specjalizacji Drogi i Mosty zna tą gierkę bardzo dobrze, ale jeżeli są jeszcze tacy co nie to, polecam gorąco. Sesja za nami więc można sobie wieczorami poklikać. Gra w zasadzie nie się różni się od poprzednich wersji Pontifex II oraz Bridge Construction Set poza oprawą graficzną. Wciąga i daje możliwość wykazania się wiedzą z mechaniki budowli, zarazem nie jest skomplikowana w obsłudze. Polecam :)

http://www.gry-online.pl/S016.asp?ID=2598

A prezentuje się mniej więcej tak:

 

Błyskawiczna wymiana wiaduktu

Polecam filmik, który przedstawia wymianę wiaduktu kolejowego w miejscowości Reading w Anglii. Przygotowania nagrywano poklatkowo przez 6 miesięcy. Najciekawsze jest jednak to, że sama wymiana trwała zaledwie 4 dni (do 24.12.11 do 28.12.11) i miała ona miejsce w Święta Bożego Narodzenia.


   

Patronat Medialny

Reklama

Współpraca

Chcesz z nami współpracować?

Masz jakieś propozycje zmiany naszej strony?

Napisz maila! kndim@pollub.pl

Szukaj

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 7 gości