Wólka Orłowska - Wymiana przęsła
Nowe przęsło wiaduktu kolejowego w Wólce Orłowskiej. Fot. Mateusz Wiciejewski |
Wólka Orłowska to wieś położona nieopodal Krasnegostawu w województwie lubelskim. Niby zwykła miejscowość, ale dla interesujących się mostownictwem to swojego rodzaju wyjątkowe miejsce. Otóż jest ono jedynym w Polsce, w którym przecinają się wiadukt kolejowy z mostem drogowym oraz rzeka. A jeśli uwzględnimy jeszcze szlak lotniczy to jedyne w Europie z dwóch na świecie. Ale zacznijmy od początku…
Dnia 10 lipca 2010 jadący przez Krasnystaw swoim czerwonym jednośladem członek naszego koła Mateusz Wiciejewski był zmuszony do przejechania objazdem (drogą 842 na Żółkiewkę) odcinka drogi krajowej S17 Lublin - Zamość. Wrodzona ciekawość oraz żwawy środek transportu podpowiedziały aby jednak sprawdzić co blokuje dobrze znaną mu trasę. Ku swemu zdziwieniu na tle błękitnego nieba zauważył dwa żurawie (a w zasadzie ich ramiona). Okazało się, że trafił w sam środek akcji. Wysłużone nitowane kratownicowe przęsło wiaduktu w Wólce Orłowskiej z 1954r. przeprawiające linię kolejową na trasie Rejowiec – Zawada postanowiono wymienić na nowe. Mateusz na szczęście był wyposażony w kompaktowy aparat fotograficzny znanej marki. Po szybkim sprawdzeniu stanu naładowania baterii i usunięciu kilku zbędnych zdjęć z poprzedniej imprezy w celu zwiększenia miejsca na karcie pamięci zaczął dokumentować całą operację.
Polskie Linie Kolejowe przez kilka miesięcy przygotowywały się do wymiany. Dopiero za drugim razem udało się ruszyć stalowe przęsło ważące 130 ton. W tym celu wykorzystano 2 żurawie samochodowe o sile udźwigu 500 ton każdy. Za pierwszym razem gdy użyto lżejszego sprzętu kratownica nawet nie drgnęła więc w dwa tygodnie później akcję powtórzono. Nowe stalowe przęsło zmontowanie w pobliżu ustawiono na istniejących przyczółkach. Starą skorodowaną konstrukcję tymczasowo ustawiono na uboczu. Między innymi przyczyną wymiany był zbyt niski prześwit między wiaduktem usytuowanym nad mostem drogowym a jezdnią na nim. Wynosił on 4,5m wiec nie rzadko ciągniki siodłowe załadowane drewnem, wysokie dźwigi lub koparki zahaczały o przęsło. Teraz ten prześwit zwiększono do 5m. Ponadto projekt został wykonany z uwzględnieniem planów PKP, które zakładają przystosowanie linii do prędkości 160km/h.
Wymiana miała trwać 12 godzin, a operację przeprowadziła firma Expol. Wiadukt kolejowy w Wólce Orłowskiej jest najdłuższym wiaduktem jednoprzęsłowym w woj. lubelskim i ma 40m. A oto obiecane zdjęcia z całego zajścia:
Fot. Mateusz Wiciejewski
<<Wybierz inną galerię<<
Oraz kilka ciekawych linków:
Zdjęcie 1 - skrzyżowanie rzeki, mostu drogowego i wiaduktu kolejowego
Zdjęcie 2
Film 1 - Przejazd przez wiadukt
Film 2 - Wymiana przęsła [Kurier Lubelski]
« poprzednia |
---|
Komentarze
I гeally foսnd you by accident, wһile Iwas loօking ᧐n Yahoo fօr somethig еlse, RegarԀless I am hеre now ɑnd w᧐uld just
liкe tto say kudos fߋr a incredible post and
a all round thrilling blog (І also love the theme/design), I don't һave tіme to lοok over it ɑll at the moment bᥙt I
hаѵe saved it and also addеd casino in online: http://www.elmitico.cl/modules/news/article.php?storyid=342 үour RSS feeds, so
ᴡhen I hаve time I will be back to гead a ɡreat deal mߋre, Ⲣlease dօ keеp up thе excellent ԝork.
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.